Dizaino ateitis ir perspektyvos

XX amžiaus viduryje dizainas buvo pripažintas kaip geras dalykas, o XXI amžiaus pradžioje jau kalbama apie tai, kad dizainas užima vieną svarbiausių vietų formuojant šiuolaikinę materialiąją kultūrą. Naujojo amžiaus visuomenė tampa vis labiau vartotojiška, dvasinės, moralinės vertybės praranda savo prioritetą. Natūralu, kad vartotojiškos visuomenės skonį, estetines, net etines nuostatas lemia daiktiškoji aplinka, kurią formuoja dizainerių kuriami objektai. Dizaino vaidmuo šioje situacijoje dar labiau sustiprėja, kadangi jis tiesiogiai formuoja naują ne tik gyvenamąją, bet ir žmogaus būties aplinką, tampa reikšminga postindustrinės civilizacijos kultūros dalimi. Kiekvienu laikotarpiu socialinėje visuomenėje naujoms kultūros, meno, daiktų formoms susidaryti didelę įtaką turi naujos technologijos, moksliniai atradimai. Šiandien šis procesas labai dinamiškas, provokuojantis naujas formas, jų įvairovę, taip pat ir naują jų sampratą bei vertinimą. Svarbiausias šiuolaikinės kartos dizainerių tikslas yra kūrybiškai ieškoti originalių sprendimų, remiantis naujomis medžiagomis ir technologijomis, tenkinti visuomenės, gyvenančios naujų komunikacijų, inžinerinių technologijų aplinkoje, poreikius. Novatoriški ir modernūs šiais laikais yra net virtuvės baldai.

Naujovių taikymas – neišvengiama pažangos, visuomenės raidos būtinybė, tačiau šis procesas destruktyviai veikia visas gyvenimo sritis. Ar žmogaus mokslinė kūrybinė veikla, civilizacijos pažanga visada yra pozityvi, ar visos technikos, biologijos technologijų naujovės, moksliniai atradimai teikia žmonijai geresnį gyvenimą, laimę? Į šį klausimą vienareikšmiškai sunku atsakyti. Žinoma, tikriausiai niekas neabejoja mokslininkų geranoriškumu, atsidavimu, atkakliu darbu ieškant, atrandant, išrandant, sukuriant naujas medžiagas, gamybos technologijas, galimybes prasiskverbti į makrokosmoso bei mikropasaulį. Tačiau niekas tiksliai negali atsakyti į klausimą, kaip žmonijos likimą pakreips visi tie atradimai. Suskaldę atomą mokslininkai negalvojo apie problemas dėl nevaldomos jo galios. Sunku pasakyti, kokios pasekmės laukia mūsų civilizacijos dėl sparčios genoinžinerijos, nanotechnologijos raidos ir kitų mokslo stebuklų. Aišku viena – naujojo amžiaus ir technologinių galimybių dėka net virtuvės baldai gali transformuotis į dar neregėtus objektus. Nanotechnologijos moksliniai, technologiniai tyrinėjimai atominiu, molekuliniu, makromolekuliniu lygmeniu atveria naujos civilizacijos erdves. XXI amžiuje šios technologijos jau naudojamos industrijoje, elektronikoje, optikoje, biomedicinoje, farmakologijoje, kosmetikoje, kompiuterijoje ir kitose srityse.

Civilizacijos raidai būdinga nuolatinė įtampa. Kultūrą visą laiką destruktyviai veikia technikos, technologijos naujovės. Išlaikyti pusiausvyrą padeda architektūra ir dizainas: akumuliuoja agresyvias naujoves, perkelia jas į kūrybinę, meninę plotmę. Moksliniai atradimai, naujos technologijos, elektroninės komunikacijos galimybės skatina naujosios kartos dizainerius, provokuoja projektuotojų futuristines idėjas, atveria naujas raiškos galimybes. Tačiau tuo pat metu iškyla kūrėjo atsakomybė visuomenei, pilietiškumas, kurį akcentuoja XXI amžiaus dizainerių avangardas. Įsigilinus į žymiausių XXI amžiaus dizainerių mintis, filosofinius apmąstymus, aiškėja naujosios dizainerių kartos keliami pilietiškumo, atsakomybės klausimai, svarbūs mūsų šiuolaikinei visuomenei. Naujos principinės nuostatos, teorinės idėjos susiformavo ne šiandien ir ne per vienerius, dvejus metus. Nemažai naujų kūrybinių idėjų jau įgyvendinta, jos tęsiamos, tobulinamos.

Naujoji pasaulinio garso dizainerių karta – Philippe’as Starckas, Rossas Lovegrove’as, Marcas Nevvsonas ir kiti, savo karjerą pradėję devintajame dešimtmetyje, šiandien tapę ir idėjiniais lyderiais, akcentuoja dizainerio vaidmenį ne tik formuojant gyvenamąją aplinką, bet ir ugdant moralines, estetines nuostatas. Dizainerio vaidmuo naujoje civilizacijoje ypač svarbus, nes jo kūryba tampa neatsiejama nuo materialios kultūros ir atlieka svarbų auklėjamąjį vaidmenį. Taigi net tokie paprasti dizaino objektai kaip prieškambario baldai gali turėti daug gilesnę prasmę nei tiesiog buitinę paskirtį.