Itališki atspindžiai

Apie Italiją žinome daugiausiai tiek, kiek gebame aprėpti savo kaip keliautojų akimis. Tačiau itališkus atspindžius galime sutikti kone kasdien. Akylesnė akis pastebės gatve riedančius Vespa motorolerius, rytine kava mėgausis iš Alessi rinkinio, o gal tobulą komfortą ir jaukumą namuose kurs klasikiniai odiniai baldai. Tačiau apie viską nuo pradžių.

Pokario laikotarpis buvo didelis iššūkis ne tik Italijos, bet ir viso pasaulio menininkams. Tačiau jau penktojo dešimtmečio pabaigoje ima ryškėti savitas itališkojo dizaino braižas. Prie jo įsitvirtinimo prisidėjo Alessi, Olivetti, Piaggio, Cassina, Karteli, Brionvega ir kitos firmos, kurių dizaineriai sukūrė naujo tipo rašomąsias mašinėles, motorolerius, baldus, apyvokos daiktus. Pirmaisiais pokario metais Alessi firmoje Carlo Alessi sukurtas kavos servizas Bombė tapo naujo italų socialinio, kultūrinio atgimimo simboliu, panašiai kaip motoroleris Vespa, G. Ponti kavos gaminimo aparatas, kėdė Superleggera arba M. Nizzoli rašomoji mašinėlė Lettera. Visa tai atkreipė pasaulio dizainerių dėmesį naujais sprendimais, imama kalbėti apie išskirtinę italų dizaino kryptį.

Šiandien Alessi firma garsėja visame pasaulyje savo avangardinėmis idėjomis, moderniu stalo įrankių, virtuvės indų dizainu, net saksofonų – alessofonų gamyba, kuri taip pat buvo sena šeimos tradicija. Alessi firmos asortimentą papildė amžinai moderni klasika. A. Alessi iniciatyva 1990 metais buvo įkurtas teorinių tyrimų ir kontaktų su jaunaisiais dizaineriais centras. Jų išradingumui, žaismingai ironijai negali atsispirti pirkėjas jau daugelį metų. Alessi gamina modernius indus bei smulkius apyvokos reikmenis ne tik iš metalo, bet ir iš plastiko.

Pokariu atgimstančios Italijos ekonomikos ir naujo gyvenimo simboliu tapo Piaggio gamykloje pagamintas motoroleris Vespa. Po Antrojo pasaulinio karo firmos įkūrėjo R. Piaggio sūnus Enriko Piaggio sumanė gaminti visiems prieinamas transporto priemones – motorolerius ir motociklus. Permainas Piaggio firmai ir sėkmę italų dizainui atnešė inžinieriaus dizainerio Corradino D’Ascanio suprojektuotas motoroleris Vespa (širšė), kuriame buvo meistriškai susieti techniniai ir aerodinaminiai reikalavimai. Pirmasis motorolerio Vespa variantas pasirodė 1946 metais Piaggio gamykloje.

Italų dizaino tarptautinio pripažinimo simbolis buvo ir Gio Ponti sukurta kėdė Superleggera .Kėdę dizaineris suprojektavo pagal XIX amžiaus Genujos apylinkėse gamintų kėdžių tradicijas, o pagamino firma Cassina, kurioje jis tuo metu dirbo. Ponti, architektas ir dizaineris, gimęs ir dirbęs Milane, italų tarpukario ir pokario dizaino istorijoje užima labai svarbią vietą. Kūrybinio darbo pradžioje jis yra suprojektavęs porceliano darbų, už kuriuos buvo apdovanotas dekoratyvinio meno parodoje Paryžiuje. Savo pirmuosius architektūros projektus realizavo taip pat Milane. Nuo ketvirtojo dešimtmečio pradžios buvo pradėti projektuoti net odiniai baldai, šviestuvai. Operos teatrui La Scala yra sukūręs scenovaizdžių bei kostiumų.

Kūrėjo idėjoms pakluso bažnyčių interjerai, siuvimo mašinos, baldai, audiniai, net papuošalai. Tai buvo plataus diapazono kūrėjas, kurio pažangus požiūris į meno reiškinius, teorinė bei kūrybinė veikla turėjo įtakos ne tik Italijos, bet ir pasaulinio dizaino, architektūros raidai. Sakoma, kad jo vardas Italijoje buvo minimas po popiežiaus ir genialiojo dirigento Artūro Toscanini. Jis savo darbais įrodė, kad, remiantis amatų tradicijomis, galima sukurti ne tik modernius baldus, bet ir naują gyvenimo stilių.